دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بارداری در دوران یائسگی

برای اکثر افراد، سطح استروژن در سن 40 سالگی به تدریج شروع به کاهش می کند . تخمک گذاری و قاعدگی همچنان اتفاق می افتد اما ممکن است دوره های قاعدگی نامنظم یا کمتر شود. درصورتی که تخمک گذاری متوقف شود امکان برگشت تخمک گذاری در یائسگی بسیار کم است. همچنین برای برخی افراد، قاعدگی ممکن است برای چند ماه متوقف شود و بعد دوباره ظاهر شود. نکته مهم این است که تخمک گذاری می تواند ادامه یابد، حتی اگر پریود اتفاق نیفتد.

با بالا رفتن سن یک خانم ،کاهش هورمون های جنسی و همینطور کاهش تعداد و کیفیت تخمک ها، احتمال باردار شدن فرد را کاهش می دهد. طبق گفته انجمن پزشکی باروری آمریکا، توانایی باروری معمولاً 5 تا 10 سال قبل از یائسگی به پایان می رسد اما همیشه هم به این صورت نیست. برای برخی از افراد، بارداری در حین یائسگی امکان پذیر است در نتیجه می توان گفت که قدرت باروری یک خانم با خانم دیگر با سن یکسان میتواند متفاوت باشد و بارداری در سنین بالا غیر ممکن نیست.

یائسگی معمولا از سن چهل تا پنجاه و هشت سالگی آغاز می شود و میانگین سنی که برای آن در نظر گرفته می شود، پنجاه و یک سال می باشد. البته در برخی خانم ها و به دلیل شرایط پزشکی و یا برخی درمان ها مانند برداشتن تخمدان ها یا برداشتن رحم ممکن است یائسگی زودتر اتفاق بیفتد. نزدیک زمان یائسگی، بسیاری از خانم ها با علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و یا کاهش میل جنسی روبرو می شوند که درنهایت می تواند منجر به بروز استرس و یا تغییرات خلق و خو شود. ممکن است این علائم سال ها ادامه پیدا کنند و شدت علائم در حدی باشد که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار بدهند. اما راه هایی برای کنترل علائم وجود دارد.داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن به طور منظم به خانم ها کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

بررسی درصد موفقیت در بارداری، در سنین مختلف

در اینجا احتمال باروری در سنین مختلف به خصوص بارداری در نزدیکی دوران یائسگی را بررسی می کنیم: البته توجه کنید که اینجا به شرایطی اشاره می کنیم که با روند باردار شدن و اقدام به بارداری کاملا آشنا و مسلط هستید و اشتباه اقدام به بارداری نمی کنید:

  1. احتمال بارداری در هر رابطه (در دوران تخمک گذاری) در دهه ۲۰ سالگی، ۲۵ الی ۳۰ درصد است.
  2. احتمال بارداری در هر رابطه در دهه ۳۰ سالگی، ۲۰ الی ۲۵ درصد است.
  3. احتمال بارداری در هر رابطه  در دهه ۴۰ سالگی، کمتر از ۵ درصد است.
  4. ۵۱ سالگی به بعد تقریبا احتمال باردار شدن صفر است و اگر هم بارداری رخ دهد، بارداری موفقی نخواهد بود.

شاید با خود بگویید همه این آمار ها مربوط به بارداری طبیعی است و به کمک روش های آزمایشگاهی مانند IVF یا IUI می توان باردار شد. اما باید بگوییم این احتمالات در روش های آزمایشگاهی هم صدق می کند. بنابراین هر چقدر درصد بارداری طبیعی ضعیف باشد، به تبع آن درصد درمان ناباروری هم ضعیف می شودو البته این موضوع بیشتر برای عامل سن است. ممکن است سن مناسبی داشته باشد و عامل ناباروری شما، چیز دیگری باشد که این توضیحات برای آن متفاوت می شود.

یائسگی چقدر طول میکشد؟

یکی از سوالات که در رابطه با بارداری در یائسگی مطرح می شود، این است وقتی در دورانی که در حال یائسه شدن هستیم، آیا احتمال بارداری وجود دارد؟ باید بگوییم که این دوران در برخی از زنان ممکن است تا ۶ سال هم طول بکشد. اولین نشانه های یائسگی، تاثیر بر چرخه قاعدگی و نامنظم کردن آن است. (پریود نامنظم) و پس از آن علائمی مانند گرگرفتی و تعریق های شبانه است. اما زمانی می توانیم بگوییم که به طور کامل یائسه شده اید، که ۱۲ ماه متوالی پریود نشده باشید و بنابراین تا زمانی که این اتفاق به طور کامل رخ نداده باشد، احتمال بارداری در یائسگی وجود دارد.

در این دوران تقریبا هنوز ۱۰۰ تخمک دارید. جالب است بدانید زمانی که متولد می شوید. با این تعداد محدود تخمک ها، شانس بارداری وجود دارد اما خب بسیار کم است و شانس کاهش پیدا می کند. اما این نکته را بدانید که: تا زمانی که به طور کامل یک سال پریود نشده اید، احتمال بارداری وجود دارد و حتی در صورت جلوگیری از بارداری، احتمال بارداری وجود دارد.

 

خطرات بارداری در دوران یائسگی چیست؟

با بالا رفتن سن و رسیدن آن به ۳۵ سالگی بارداری در خانم ها خطرناک تر می شود. برخی از مهمترین خطرات بارداری برای مادر و جنین عبارتند از:

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد در هنگام تولد
  • افزایش احتمال نقایص مادرزادی هنگام تولد
  • حاملگی خارج رحمی، جایی که تخمک در خارج از رحم کاشته می شود.
  • جفت سرراهی: وضعیتی که در آن جفت دهانه رحم را به طور کامل یا ناقص مسدود کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام زایمان می شود.
  • جدا شدگی زودرس جفت:در انی وضعیت جفت از رحم جدا شده و باعث مشکلات رشد جنین، تولد نوزاد مرده و زایمان زودرس می شود.
  • فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری شود. ابتلا به فشار خون بالا به نظارت دقیق پزشکی و مصرف دارو برای رفع عوارض احتمالی نیاز دارد.
  • درمان IVF می تواند منجر به بارداری های چندقلویی شود.از طرفی دیگر بارداری های دو و چندقلویی با عوارضی مانند فشار خون بالای مادر، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد همراه است.

عوارض بارداری در زنان بالای ۳۵ سال، در مقایسه با زنان جوان افزایش می یابد. به طور کلی هرچه سن مادر در هنگام بارداری بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض بارداری و زایمان بیشتر است.

باروری در زنان در 30 سالگی شروع به کاهش می‌کند و تا 40 سالگی به شدت کمتر می‌شود. اگر در دوران پیش از یائسگی (انتقال به یائسگی) هستید، شانس شما برای باردار شدن بدون درمان‌های باروری کم است، اما صفر نیست. یائسگی یا پایان چرخه‌های قاعدگی با 12 ماه بدون پریود مشخص می‌شود و معمولاً بین 45 تا 55 سالگی رخ می‌دهد.

اگر قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید اما الان می‌خواهید باردار شوید، با پزشک خود در مورد امکان IVF صحبت کنید. و البته، اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، بدون در نظر گرفتن سن خود فوراً با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا