دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه احتمال بروز جنسیت دلخواه را در فرزند خود را بالا ببریم؟


🔻در مورد جنبه های اخلاقی، اجتماعی، عملی، قانونی و مذهبی این موضوعات اختلاف نظر و بحث زیاد است.

🔻تنها روشهای معدودی تایید شده و علمی وجود دارد که موفقیت نسبتا بالایی در تعیین جنسیت فرزند دارد. این تکنیکها شامل PGD, CVS و FC می باشند.

🔻تعریف روش PGD* تشخیص ژنتیکی بر روی جنین قبل از انتقال و لانه گزینی آن درون رحم می باشد.

🔻در روش CVS** با نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا نمونه آمنیوسنتز و کروموزوم‌های جنین انجام می‌شود. از این راه پی به جنسیت جنین در همان ابتدای بارداری می‌برند. گزارشاتی از انجام سقط 😒 توسط والدینی که جنس موردنظر نشان داده نشده است، موجود است.

🔻میکروسورت (FC***) عبارت از جداسازی #اسپرم حاوی کروموزوم X و اسپرم حاوی کروموزوم Y از هم است که با استفاده از نور لیزر، رنگ و دستگاهی به نام دستگاه فلوسایتومتری انجام می‌شود. هنگامی که اسپرم‌ها دسته‌بندی شدند، نمونه اسپرم موردنظر از طریق روش‌های لقاح مصنوعی، وارد بدن خانم می‌شود. این روش در مراکز محدودی در امریکا موجود است. فریز و ارسال اسپرم به آن مراکز موفقیت پروسه را کاهش می دهد.

🔦نکاتی که در ادامه می آوریم گرچه بعضی در مطالعاتی تست شده یا گزارش شده اند، لیکن کاملا تایید شده و علمی نیستند.

فرزند دختر:👩‍👩‍👦

🔸از دو روز قبل و تا دو روز بعد از تخمک گذاری رابطه ای نداشته باشید.

🔸حدود ۳ روز قبل از تخمک گذاری زمان مناسبی است که بیشتر اسپرم های حاوی کروموزوم X (اسپرم دختر) در سیستم باروری باقی مانده اند و منتظر رها شدن تخمک برای بارور کردنش می باشند.

🔸پوزیشن های خاص**** احتمال باروری با اسپرم X را افزایش می دهند.

🔸مصرف لبنیات، برنج، غذاهای کم نمک، آب معدنی، محدودیت گوشت و محدودیت سیب زمینی توصیه می شود. همچنین از نمک، میوه تازه، اسفناج، گوجه فرنگی و قارچ حتی الامکان اجتناب شود.


 فرزند پسر:👪

🔹فرد مدت حداقل ۵ روز تا قبل از تخمک گذاری، بهتر است رابطه ای نداشته باشند.

🔹فاصله زمان نزدیکی به تخمک گذاری تا حد امکان نزدیک باشد. اسپرم حاوی کروموزوم Y (اسپرم پسر) از کروموزوم X سریعتر است. پس تعداد اسپرم با کروموزوم Y بیشتری به تخمک می رسند و احتمال باروری آن را با این اسپرم بیشتر خواهیم داشت.

🔹برخی پوزیشن ها***** احتمال نزدیک بودن اسپرم به سرویکس و بقای اسپرم Y را بیشتر می کند. همچنین ارگاسم خانم باعث ایجاد ترشحات قلیایی واژن می شود که مناسب حمل اسپرم با کروموزوم Y است.

🔹آقایان از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری کنند. گرما باعث از بین رفتن اسپرم بخصوص انواع حاوی کروموزوم Y می شود.

🔹مواد غذایی مانند غذاهای کمی شور، گوشت، ماهی، میوه تازه، آرد سفید مصرف شود و از غذاهایی مانند لبنیات و دانه های روغنی اجتناب شود.
 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا