دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

پاپ اسمیر؛ امیدی برای تشخیص سرطان پستان و تخمدان - علاوه بر تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر مدت هاست که برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم استفاده می شود، اما تحقیقات اولیه نشان میدهد که سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم در طول این آزمایش میتوانند برای تشخیص تومورهای کشنده تخمدان و پستان نیز استفاده شوند.
به گزارش HealthDay News، محققان دریافتند که با تجزیه و تحلیل یک امضای مولکولی خاص در سلول های دهانه رحم به نام متیلاسیون DNA، میتوانند ۷۱ درصد موارد ابتلا به سرطان تخمدان را به طور دقیق شناسایی کنند.
با استفاده از یک رویکرد مشابه، آنها همچنین قادر به تشخیص اکثر سرطان های پستان بودند.
مارتین ویدشوندتر، استاد پیشگیری و غربالگری سرطان در دانشگاه اینسبروک اتریش و محقق ارشد این مطالعه گفت: متیلاسیون DNA، تغییرات شیمیایی در DNA است که باعث جهش در ژن ها نمی شود، اما مشخص می کند که آیا یک ژن در زمان های خاص فعال یا غیر فعال است.
این تغییرات در طول زندگی فرد و تحت تاثیر ژن ها و طیف گسترده ای از عوامل دیگر، از جمله رژیم غذایی، ورزش، سیگار کشیدن و هورمون ها، فرد را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهند.
به گفته او، زنانی که در معرض خطر بالای هریک از این سرطان ها هستند، می توانند تحت غربالگری زود هنگام پاپ اسمیر قرار بگیرند.
او خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از سرطان هایی که زنان قبل از ۶۵ سالگی به آن مبتلا می شوند، شامل سرطان های سینه، تخمدان، آندومتر یا دهانه رحم است. سرطان تخمدان، بویژه، اغلب کشنده است، به این دلیل که معمولا پس از گسترش تشخیص داده می شود.
بیشتر تومورهای مرگبار تخمدان در واقع از لوله فالوپ شروع میشوند که تخمدان و رحم را بهم متصل می کند.
 
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا