دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا دردهای بد قاعدگی می تواند باردار شدن را سخت تر کند؟

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا داشتن قاعدگی های دردناک، باردار شدن را برای شما سخت تر می کند. در حالی که گرفتگی عضلات بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر نمی گذارد، علت چرخه های قاعدگی دردناک شما می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد.

چه چیزی باعث گرفتگی پریود می شود؟

کرامپ توسط پروستاگلاندین ها ایجاد می شود. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی طبیعی هستند و می توانند در بافت های بدن، از جمله در رحم، یافت شوند.

پروستاگلاندین ها در تنظیم دمای بدن، التهاب، رشد سلولی و انقباض و اتساع عضلات صاف نقش دارند.

آنها همچنین باعث انقباض ماهیچه های رحم می شوند که به بیرون راندن پوشش رحم در طول قاعدگی کمک می کند. پروستاگلاندین ها همچنین در القای انقباضات زایمان و زایمان نقش دارند.

اگر سطح پروستاگلاندین شما خیلی بالا باشد، می تواند باعث انقباضات رحمی شود که شدیدتر هستند. هنگامی که انقباضات رحمی شدید باشد، اکسیژن به طور موقت در قسمت‌هایی از عضله قطع می‌شود که می‌تواند منجر به گرفتگی دردناک پریود شود.

نوجوانان می توانند گرفتگی های پریود بدتری را تجربه کنند زیرا آنها به طور طبیعی سطوح بالاتری از پروستاگلاندین ها دارند. با افزایش سن و کاهش این سطوح، شدت گرفتگی عضلات آنها نیز می تواند کاهش یابد. برخی از افراد نیز پس از زایمان دوره های راحت تر و کمتر دردناکی دارند.

کرامپ های پریود که در اثر فعالیت طبیعی پروستاگلاندین ها ایجاد می شود، دیسمنوره اولیه نامیده می شود. این نوع پریود دردناک نباید بر باروری شما تأثیر منفی بگذارد. کرامپ های پریود که در اثر سایر بیماری ها یا ناهنجاری های دستگاه تناسلی ایجاد می شوند یا بدتر می شوند، دیسمنوره ثانویه نامیده می شوند. این نوع پریود دردناک است که می تواند با مشکل باردار شدن همراه باشد.

نشانه هایی که گرفتگی های پریود شما طبیعی نیست

دردهای بد قاعدگی و باروری شما

در زمینه دیسمنوره ثانویه، دردهای قاعدگی می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که بر باروری تأثیر می گذارد. برخی از این بیماری‌ها در طول زمان ایجاد می‌شوند، به این معنی که ممکن است فوراً علائمی نداشته باشید یا با گذشت زمان علائم بدتر شوند. چندین شرایط سلامت باروری وجود دارد که می تواند بر دوره های قاعدگی و باروری شما تأثیر بگذارد.

اندومتریوز

اندومتریوز به دلیل ایجاد قاعدگی دردناک و ناباروری احتمالی بدنام است. در این شرایط، نوعی بافت شبیه به اندومتر (بافتی که معمولاً رحم را می‌پوشاند) در مکان‌هایی خارج از رحم که نباید، رشد می‌کند. این بافت به تغییرات هورمونی ماهانه پاسخ می دهد و خونریزی اغلب منجر به بافت اسکار و درد می شود.

تخمین زده می شود که تا 50 درصد از زنانی که برای باردار شدن تلاش می کنند ممکن است به اندومتریوز مبتلا شوند.

آدنومیوز

آدنومیوز زمانی است که اندومتر در داخل عضله رحم رشد می کند. این با اندومتریوز، که در آن بافت اندومتر مانند در خارج از رحم رشد می کند، متفاوت است. همچنین با فیبروم ها که توده ای از بافت هستند یکسان نیست.

آدنومیوز می تواند باعث پریودهای دردناک و سنگین شود. مشخص نیست که بر باروری تأثیر می گذارد یا نه، اما برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است.

فیبروم ها

فیبروم ها توده های عضلانی هستند که می توانند در داخل یا روی رحم، دهانه رحم و حتی رباط های لگن ایجاد شوند. آنها معمولاً خوش خیم هستند و در طول سالهای تولید مثل رشد می کنند.

بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که فیبروم دارند. با این حال، رشد گهگاه می تواند باعث درد، کاهش باروری و احتمالاً افزایش خطر سقط جنین شود.

بیماری التهابی لگن  (PID)

یکی دیگر از دلایل احتمالی دردهای بد قاعدگی که می تواند بر باروری شما نیز تأثیر بگذارد، بیماری التهابی لگن (PID) است.  PID ناشی از عفونت در اندام های تناسلی است که اغلب یک عفونت مقاربتی درمان نشده  است.

 PIDمنجر به تشکیل بافت اسکار می شود، که اغلب شبیه تارهای بین تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم است. PID شایع ترین علت انسداد لوله های فالوپ است.

درد لگن و باروری

درد لگن همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که انتظار قاعدگی خود را ندارید. به عنوان مثال، برخی افراد درد تخمک گذاری را تجربه می کنند.

درد تخمک گذاری شایع است

تا 50 درصد از زنان گزارش می دهند که حداقل یک بار در زندگی خود به آن مبتلا شده اند و 20 درصد می گویند که هر ماه به آن مبتلا می شوند.

درد در زمان تخمک گذاری اگر با زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد و باعث مقاربت جنسی دردناک شود یا ناگهانی و شدید باشد، طبیعی نیست. درد تخمک گذاری می تواند در برخی از زنان به قدری شدید باشد که در زمانی که احتمال بارداری آنها بیشتر است، از داشتن رابطه جنسی جلوگیری می کند. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید و درد مانع از برقراری رابطه جنسی شما می شود، مطمئناً می تواند احتمال بارداری شما را کاهش دهد.

با این حال، برخی افراد صرف نظر از اینکه در چه زمانی از ماه باشد، مقاربت دردناکی را تجربه می کنند. رابطه جنسی نباید به شما آسیب برساند. اگر در هنگام آمیزش جنسی یا در حین تخمک گذاری درد مکرر، مداوم یا شدید دارید، با پزشک متخصص زنان خود صحبت کنید.

درد تخمک گذاری و رابطه جنسی دردناک می تواند از علائم یک وضعیت سلامت باروری مانند اندومتریوز باشد.

آیا دوره های دردناک می تواند باعث ناباروری شود؟

اگر دوره های دردناک یا درد لگن را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند بفهمند که چه چیزی باعث درد شما می شود و درمان را توصیه می کنند.

دارو

گاهی اوقات، کنترل بارداری هورمونی برای مدیریت علائم مرتبط با درد قاعدگی توصیه می شود. با این حال، اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، این گزینه گزینه ای نخواهد بود و احتمالاً علت اصلی درد را درمان نمی کند.

رایج ترین درمان برای پریودهای دردناک، داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (مانند ادویل)، استامینوفن (مانند تایلنول)، یا ناپروکسن (مانند آلوو) است. بهتر است زمانی که علائم پریود دردناکی دارید، مسکن های OTC مصرف کنید. 

بحث‌هایی وجود دارد که داروهای مسکن معمول OTC به ویژه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs می‌توانند با تخمک‌گذاری تداخل داشته باشند و مشکلاتی در باروری ایجاد کنند.

اگر درد ناشی از اندومتریوز، فیبروم یا چسبندگی باشد، جراحی مثل لیزر یکی دیگر از گزینه های درمانی احتمالی است. با این حال، ممکن است بخواهید قبل از انجام جراحی با یک متخصص زنان مشورت کنید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که باروری شما دست نخورده باقی می ماند. 

در موارد شدید، برداشتن رحم (و احتمالاً تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ) در صورتی که فردی درد شدید پریود داشته باشد که به درمان پاسخ نداده است، توصیه می‌شود. اگر هنوز در تلاش برای باردار شدن هستید، ممکن است این گزینه ای نباشد که بخواهید در نظر بگیرید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که برداشتن اندام های تولید مثل همیشه درد لگن را به طور کامل از بین نمی برد. اگر پزشک شما هیسترکتومی جزئی یا کامل را توصیه می کند، توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نظر دوم را دریافت کنید.

اگر درد لگن را تجربه می کنید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود صحبت کنید. ممکن است بخواهید با درمان نسبتاً ساده مانند مسکن های OTC شروع کنید.

اگر در مورد تأثیر احتمالی این داروها بر باروری خود نگران هستید، بدانید که در حالی که برخی از مطالعات تأثیر منفی احتمالی باروری را در استفاده از ایبوپروفن نشان می‌دهند، مطالعات بیشتر به یافته‌های مشابهی نرسیدند. ناپروکسن ممکن است کمی تأثیر منفی بر باروری داشته باشد، اما این رابطه نامشخص است.

در حالی که قاعدگی‌های دردناک به خودی خود با مشکلات باروری مرتبط نیستند، برخی از دلایل پشت درد با ناباروری مرتبط هستند. برخی از این شرایط می توانند در طول زمان بدتر شوند، به همین دلیل است که تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم است.

یافتن درمان مناسب می تواند به کاهش درد شما کمک کند و ممکن است به محافظت از باروری شما کمک کند یا حتی شانس موفقیت درمان ناباروری را در آینده افزایش دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا