دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زوج ها چگونه می توانند شانس باردار شدن خود را افزایش دهند

زوج‌ها می‌توانند با آگاهی از نحوه باردار شدن و اطمینان از داشتن رابطه جنسی به مؤثرترین روش یا ایجاد تغییراتی در عادات زندگی خود که می‌تواند مانع باروری آنها شود، شانس باردار شدن خود را بدون درمان نازایی به حداکثر برسانند.

دشواری باردار شدن می تواند ناامید کننده باشد، اما همیشه نشانه نازایی نیست و همیشه نشانه ای نیست که یک زوج یا فرد باید با جراح و متخصص زنان مشورت کنند.

زوج ها ابتدا باید هر کاری را که می توانند انجام دهند تا از طریق باروری طبیعی خود، که به عنوان حاملگی در عرض 12 ماه پس از مقاربت جنسی محافظت نشده تعریف می شود، تقویت کنند.

چگونه زوج ها می توانند شانس باردار شدن خود را افزایش دهند

حدود 85 درصد از زوج های 20 و 30 ساله خود در عرض 12 ماه پس از تلاش باردار می شوند. بنابراین برای بسیاری از زوج ها، بارداری در دسترس است! با این حال، زوج های دیگر ممکن است از صحبت کردن با یک جراح و متخصص زنان در مورد راه هایی برای بهبود شانس باردار شدن سود ببرند.

به پزشک متخصص زنان و زایمان یا OB/GYN مراجعه کنید

بهترین مکان برای شروع مسیر پدر و مادر شدن، مطب پزشک تخصص زنان است. بررسی روتین شریک زن و مرد می تواند به تعیین مشکلات بالقوه سلامتی که می تواند از بارداری جلوگیری کند یا آن را پیچیده کند، و همچنین تغییرات احتمالی در شیوه زندگی پیشنهادی که شانس زوجین را افزایش می دهد، کمک کند. زنان باید قبل از تلاش برای باردار شدن برای تعیین وضعیت سلامت باروری خود و بحث در مورد سابقه خانوادگی ناباروری یا هرگونه نگرانی در مورد سایر شرایط بهداشتی که می تواند باعث نازایی بالقوه شود، به OB/GYN خود مراجعه کنند.

از قبل استفاده از روش ضد بارداری را متوقف کنید

ویزیت قبل از بارداری با متخصص زنان و زایمان همچنین فرصتی برای بحث در مورد جدول زمانی قطع کنترل بارداری است. برخی از روش‌های کنترل بارداری هورمونی، مانند واکسن‌های Depo-Provera یا قرص‌های ضد بارداری خوراکی، می‌توانند بر سطح هورمون تأثیر بگذارند و بارداری را برای مدتی پس از قطع مصرف، سخت‌تر کنند.

تخمین زده می شود که بعد از قطع مصرف Depo-Provera تا 18 ماه طول می کشد تا یک زوج متوسط ​​به بارداری برسند و پس از قطع قرص های ضد بارداری خوراکی به طور متوسط ​​4 تا 6 ماه طول بکشد. درک بهتر روش‌های کنترل بارداری قبلی برای لقاح می‌تواند برای زوج‌ها در تلاش برای تشکیل خانواده مفید باشد.

بهترین شیوه های جنسی را تحقیق کنید و افسانه ها را نادیده بگیرید

شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد برخی از پوزیشن‌های جنسی، داشتن رابطه جنسی در زمان معینی در طول روز یا حفظ موقعیت‌های خاص پس از مقاربت، احتمال باردار شدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات این باور را تایید نمی کند که داشتن رابطه جنسی بیش از هر 2-3 روز به افزایش شانس بارداری کمک می کند (اما ضرری هم ندارد). علاوه بر این، اوج گیری زن ممکن است به انتقال اسپرم کمک کند، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد اوج جنسی شانس بارداری را بهبود می بخشد.

با وجود شایعه ای مبنی بر اینکه روان کننده ها می توانند به رسیدن اسپرم به تخمک کمک کنند، برخی از روان کننده ها مانند K-Y Jelly و برخی از انواع Astroglide می توانند بر بقای اسپرم و تحرک آنها تأثیر بگذارند. 

درک تخمک گذاری و بارداری

افزایش دفعات مقاربت، توقف روش های پیشگیری از بارداری و حذف روان کننده های بالقوه مضر مفید است، اما درک چرخه قاعدگی زن و تخمک گذاری او می تواند برای رسیدن به بارداری حیاتی باشد. زوج ها می توانند با افزایش دفعات آمیزش به یک روز در میان یا هر سه روز در حوالی تخمک گذاری، شانس باردار شدن خود را به حداکثر برسانند.

برای باردار شدن، تخمدان های زن باید یک تخمک آزاد کنند که باید به یکی از دو لوله فالوپ برود و در آنجا توسط اسپرم مرد بارور شود.

اسپرم باید با ورود از واژن در حین مقاربت در زمان مناسب به لوله های فالوپ زن ارائه شود.

سپس تخمک بارور شده یا جنین به رحم می‌رود و در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند و به جنین تبدیل می‌شود.

طول چرخه قاعدگی به دلایل مختلفی متفاوت است، اما به طور کلی بین 21 تا 35 روز متغیر است. متوسط ​​چرخه 28 روز است. تخمک گذاری یا آزاد شدن تخمک از تخمدان ها معمولاً حدود دو هفته قبل از شروع دوره قاعدگی اتفاق می افتد. برای یک زن با چرخه معمولی 28 روزه، تخمک گذاری در روزهای 13 تا 15 انتظار می رود.

تخمک فقط 12 تا 24 ساعت پس از خروج از تخمدان زنده است و اسپرم مرد معمولا تا 5 روز پس از انزال زنده است. در تئوری، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده در روز یا تا دو روز قبل از تخمک گذاری، احتمال بارداری را افزایش می دهد. اگر نزدیکی تا پنج روز قبل از تخمک گذاری اتفاق افتاده باشد، ممکن است حاملگی اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که افزایش دفعات آمیزش جنسی به یک روز در میان یا هر سه روز قبل و در طول "پنجره باروری" (دوره زمانی 6 روزه که به روزی که تصور می شود تخمک آزاد شده است) می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

روش های ردیابی تخمک گذاری

در حالی که این پنجره طبیعی باروری در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی زنان بهینه است، تخمک گذاری اغلب به سختی قابل پیگیری است. بر اساس مطالعه ای از ASRM و انجمن غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری  (SREI)، روش های ردیابی تخمک گذاری می تواند به طور دقیق زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند، اما شواهد کمی وجود دارد که نظارت بر تخمک گذاری در طول چرخه قاعدگی شانس رسیدن به بارداری را افزایش می دهد. زنانی که چرخه‌های خود را با استفاده از مشاهدات چندین فاکتور دنبال می‌کنند، تخمک‌گذاری خود را در حدود 50 درصد موارد به دقت پیش‌بینی می‌کنند.

ردیابی تخمک گذاری بسیار دشوار است زیرا چرخه های قاعدگی از نظر طول متفاوت است و سیکل های قاعدگی نامنظم در زنان غیر معمول نیست. اگرچه 25 درصد موارد نازایی شامل اختلالات تخمک گذاری است، چرخه های نامنظم همیشه نشانه نازایی نیست. یک ارزیابی پزشکی می تواند تعیین کند که آیا قاعدگی نامنظم واقعاً در محدوده طبیعی است یا نتیجه یک بیماری زمینه ای است.

در صورت استفاده صحیح، روش‌های ردیابی تخمک‌گذاری می‌تواند به پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری برای بسیاری از زنان با کمی دقت کمک کند. اگرچه ردیابی تخمک گذاری به طور قابل توجهی شانس بارداری را افزایش نمی دهد، اما می تواند به زوج ها کمک کند تا بهتر پیش بینی کنند که چه زمانی "پنجره باروری" رخ می دهد و بهترین روزها را برای رابطه جنسی تعیین می کند.

تکنیک های رایج نظارت بر تخمک گذاری شامل موارد زیر است.

برنامه های گوشی های هوشمند تلفن های هوشمند می توانند به کاربران کمک کنند تا تخمک گذاری را محاسبه کنند. اکثر برنامه ها تاریخ تخمک گذاری تقریبی را با اطلاعاتی که کاربر ارائه می دهد و اطلاعات متوسط ​​طول چرخه تخمین می زنند. اینها دقیق تر از شمارش دستی روزها در تقویم نیستند.

ردیابی تغییرات مخاط دهانه رحم در طول هر چرخه قاعدگی، ترشحات واژن تغییر قوام می‌دهد و می‌توان از آن برای تعیین اینکه یک زن در چه مرحله‌ای از چرخه قاعدگی است استفاده کرد. تحقیقات انجام شده نشان داد که ردیابی تغییرات مخاط دهانه رحم می‌تواند موثرتر از ردیابی قاعدگی و تخمک‌گذاری در یک زن باشد. تقویم با این حال، عمل هنوز کاملا محدود است.

اندازه گیری دمای پایه بدن ،(BBT) دمای پایه بدن ممکن است پس از تخمک گذاری افزایش یابد. اندازه گیری BBT می تواند تعیین کند که تخمک گذاری قبلاً اتفاق افتاده است، اما نمی تواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند.

کیت های آنالیز ادرار، اینها سطح هورمون لوتئینیزه کنندهLH   را در ادرار اندازه گیری می کنند. سطح LH در ادرار 12 تا 36 ساعت قبل از شروع تخمک گذاری افزایش می یابد. در صورت استفاده صحیح، تست LH می تواند تشخیص دهد که آیا تخمک گذاری در بیش از 80 درصد مواقع اتفاق می افتد یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه در تعیین تخمک‌گذاری نسبتاً مؤثر است، اما اگر مصرف‌کننده از داروهای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کند، یا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشد یا ناآگاهانه وارد یائسگی شده باشد، آزمایش LH می‌تواند به نتایج مثبت کاذب منجر شود و نتایج غیر قابل اعتمادی ارائه دهد.

تغییرات سبک زندگی که می تواند به زوجین در باردار شدن کمک کند

مشکل در باردار شدن می تواند نتیجه عواملی باشد که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این شامل عوامل سبک زندگی است که به خوبی تحت کنترل هر دو شریک زندگی است.

زوج‌ها باید قبل و در طول تلاش‌های خود برای باردار شدن، برخی از اصلاحات سبک زندگی زیر را در نظر بگیرند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

رژیم غذایی سالم به مدیریت وزن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش رابطه بین وزن و نازایی کمک کند، زیرا زنان چاق، اضافه وزن یا کم وزن می توانند کاهش باروری را تجربه کنند. چاقی همچنین بر تعداد و کیفیت اسپرم مردان تأثیر منفی می گذارد.

مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید

مجموعه وسیعی از تحقیقات نشان می دهد که زنانی که ویتامین های حاوی فولات یا مکمل های اسید فولیک را قبل از بارداری و در طول دوران بارداری خود مصرف می کنند، می توانند خطر تولد فرزندانشان با نقص های مادرزادی را کاهش دهند.

ورزش متوسط ​​را ادامه دهید

ورزش متوسط ​​برای هر فردی بر اساس سطح تناسب اندام و اهداف تناسب اندام متفاوت به نظر می رسد. ورزش می تواند به مدیریت استرس کمک کند، که می تواند در تخمک گذاری زنان اختلال ایجاد کند، و به مردان و زنان کمک می کند وزن خود را مدیریت کنند، که می تواند باروری را مختل کند.

مصرف کافئین را محدود کنید

اگرچه این ارتباط تا حدودی نامشخص است، اما به نظر می رسد مصرف بیش از حد کافئین (بیش از چهار فنجان قهوه در روز) به باروری زنان آسیب می رساند و ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. 

در مورد داروها با پزشک صحبت کنید

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند خطر ابتلا به نقایص مادرزادی را افزایش دهند. همیشه در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید تا ایمنی آن داروها را در حین تلاش برای باردار شدن بررسی کنید.

از محصولات تنباکو یا سایر داروهای تفریحی استفاده نکنید

محصولات تنباکو، شامل اما نه محدود به سیگار، سیگار برگ، سیگارهای برقی یا خودکار و تنباکوی جویدنی، بر باروری در زنان و مردان تأثیر منفی می‌گذارند.

الکل ننوشید

زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند توصیه می شود که مصرف الکل را به طور کامل متوقف کنند. مصرف الکل می تواند تعداد و کیفیت اسپرم مردان را کاهش دهد و به سلامت کلی بدن کمک کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا