دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سرویست یا التهاب دهانه رحم

سرویسیت عبارت است از التهاب و عفونت بخش باریک و انتهایی رحم (سرویکس) که وارد واژن می شود.

گاهی اوقات التهاب و عفونت دهانه رحم بدون هیچ گونه علامت یا نشانه ای بوجود می آید. از جمله علایم و نشانه هایی که زنان به هنگام ابتلا به این بیماری تجربه می کنند می توان به خونریزی بین دو قاعدگی و ایجاد تغییراتی در ترشحات واژن اشاره کرد.

در اغلب موارد، عفونت دهانه رحم در نتیجه انتقال عفونت های مقاربتی نظیر کلامیدیا یا گونوریا بوجود می آید، ولی دلایل غیر عفونی نیز می توانند سبب بروز این بیماری شوند.

درمان موفق عفونت دهانه رحم، دربردارنده درمان علت اصلی بروز عفونت می باشد.

علائم و نشانه های عفونت دهانه رحم

در اغلب اوقات، عفونت دهانه رحم فاقد علامت و نشانه می باشد و تنها پس از انجام تست (Pap) یا نمونه برداری برای سایر بیماری ها است که فرد بوجود عفونت یا التهاب دهانه رحم پی می برد. با وجود این، علایم و نشانه های زیر می توانند بر ابتلا به عفونت دهانه رحم دلالت داشته باشند:

  • ترشحات بسیار زیاد از واژن که متمایل به خاکستری یا زرد هستند و حالت چرکی داشته (ترشحات چرکی مخاطی) و گاهی اوقات نیز بوی ناخوشایندی دارند.
  • تکرر ادرار
  • احساس ناراحتی به هنگام دفع ادرار
  • احساس ناراحتی به هنگام نزدیکی
  • خونریزی پس از نزدیکی، بین قاعدگی ها یا پس از یائسگی

درمان سرویسیت یا التهاب دهانه رحم

آن دسته از عفونت ها یا التهاب های دهانه رحمی که بواسطه عفونت های مقاربتی بوجود نیامده اند، هیچ نیازی به درمان ندارند. ولی در صورتی که علت بیماری عفونت های مقاربتی باشد، هم فرد بیمار هم همسر او می بایست تحت درمان قرار گیرند.

داروهای تجویز شده اغلب سبب از بین رفتن عفونت می شوند. درمان عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک ها انجام می گیرد و چنانچه علت بروز عفونت یک عامل ویروسی نظیر تبخال تناسلی باشد در این صورت داروهای ضد ویروس تجویز خواهد شد. با وجود این مصرف داروهای ضد ویروسی منجر به درمان تب خال (که یک بیماری مزمن است که امکان انتقال آن از طریق روابط جنسی وجود دارد) نمی شوند.

پیشگیری از سرویسیت

یکی از بهترین راه های پیشگیری از انتقال عفونت دهانه رحمی که بواسطه عفونت های مقاربتی بوجود می آید، استفاده دایم و درست از کاندوم به هنگام برقراری روابط جنسی می باشد. استفاده از کاندوم در روند پیشگیری از انتقال بیماری های جنسی نظیر کلامیدیا یا گونوریا که منجر به بروز عفونت دهانه رحم می شوند بسیار مؤثر می باشد.

پرهیز از داشتن چندین شریک جنسی می تواند از احتمال ابتلا به عفونت دهانه رحم یا سایر عفونت های مقاربتی بکاهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا