دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معرفی قرص های جلوگیری از بارداری و عوارض آنها

امروزه دیگر به ندرت از دوستان و آشنایان درباره فرزندان ناخواسته میشنویم روش ها و فنون زیادی برای پیشگیری از بارداری ابداع شده است . یکی از این روش ها استفاده از داروها و قرص های ضد بارداری می باشد.

قرص های جلوگیزی چگونه مانع از بارداری در خانم ها میشود ٬ آیا میتوان به طور ۱۰۰درصد به این قرص ها اطمینان کرد ؟!

این قرص ها با استفاده از هورمون هایی که باعث جلوگیری از تخمک گذاری میشوند و نیز با ایجاد تغییرات محسوس دیگری در بدن از بارداری تا حد نسبتا زیادی جلوگیری میکنند

تاثیر این قرص ها در بارداری به طوری که از آنها به صورت منظم و صحیح استفاده گردد در حدود ۱ درصد و یا کمتر است و در صورت استفاده نا منظم ۸درصد احتمال بارداری نیز وجود دارد

مصرف کننده برای تاثیر مثبت دارو باید دارو را کامل و در ساعات منظم زیر نظر پزشک مصرف نماید

حال به بررسی انواع قرص های ضد بارداری و حاملگی در بازار می پردازیم

۱- قرص یاسمین به انگلیسی “Yasamin” ٬ “Drospirenone ” از کشور آلمان و یکی از رایج ترین قرص های ضد بارداری در کشور با دوز پایین است که عوارض نسبتا کمتری به داروهای مشابه دارد و از عوارض آن میتوان به تهوع ٬ افزایش وزن ٬ التهابات پوستی اشاره کرد .

بنا به گفته مصرف کنندگان این دارو سبب افزایش خونریزی و عوارض بسیار شدیدی كبدی نیز میگردد ٬ پس از استفاده سر خود این دارو شدیدا بپرهیزید زیرا عوارض کبدی یکی از خطرناک ترین و مرگ آور ترین عوارض گزارش شده دارو ها نیز می باشد .

۲- دزوسپتیو یا مارولون به انگلیسی “marvelon” قرص پیشگیری از بارداری که از تخمک گذاری جلوگیری میکند و حاوی دزوژسترل و اتینیل استرادیول است .

این دارو به مدت ۲۱ روز توسط پزشک شما تجویز میشود

۳- قرص بلارا به انگلیسی “belara” ساخته شده توسط شرکت دارو سازی گروننتال .

این دارو نسبت به قرص های یاسمین و مارولون و دیگر قرص ها به میزان خیلی کمتری باعث افزایش چاقی میشود و هر بسته از آن شامل ۲۱ عدد قرص می باشد

این قرص باید به صورت منظم در هر ۲۴ساعت مصرف گردد و از عوارض آن میتوان به سردرد و تهوع در روزهای آغازین مصرف اشاره کرد

از دیگر قرص های بارداری میتوان به قرص یاز (یاس) yaz ٬ دزوژسترل ٬ دروسپیرنون ٬ اما کلرمادینون و … .

قرص های یاسمین و یاز ( یاس ) هر دو هستند با تفااوت اینکه یاسمین ۳۰ میکروگرم اتینیل استرادیول دارد و یاز ۲۰ میکروگرم ایتنیل استرادیول دارد

بیاد داشته باشید که پس از مصرف قرص های باردادری ممکن از سرگیجه و یا احساس تهوع داشته باشید ٬ با این حال در برخورد با چنین عوارضی حتما پزشک خود را در جریان قرار داده و یا با اورژانس تماس حاصل فرمایید .

کلام آخر :

از مصرف سرخود و سرانه داروهای ضد بارداری پرهیز کنید و قبل از استفاده با پزشک خود درباره این دارو ها مشورت کنید .

یادتان نرود داروهای شیمیایی یکی از حیاتی ترین بخش بدن یعنی کبد را درگیر میکنند و گاهی اثرات جبران ناپذیری بر جای میگذارند .

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا